Monitorizare de presă

Căutare

Cuvânt cheie

Organ:

Tematica:



Numele cotidianului: Gândul
Anul şi data apariţiei: 27.11.2008
Tematica: discursul vis a vis de autonomie
Categoria articolului: reportaje
Autorul articolului: Adrian Popescu
Titlul articolului: Alertă în Secuime: „Eu nu mergi la votat, che nu dat nimeni nimic“
Numărul fotografiilor: 2
Acces online: https://www.gandul.info/alegeri-2008/alerta-in-secuime-eu-nu-mergi-la-votat-che-nu-dat-nimeni-nimic-3566978


„Autonomia nu e slogan de campanie“, spun liderii locali ai UDMR, care, în disperare de cauză, încearcă o strategie-alternativă pentru a-i scoate pe secui la vot: metoda borcănelului cu Vegeta

Românii minoritari din Harghita şi Covasna nu pot să profite de dezinteresul electoral al maghiarilor: în cele două colegii unde ar avea şanse, îşi împart voturile între mai mulţi candidaţi români

„Ce autonomie, dom­nu’ ziarist, lăsaţi autonomia, că nu asta ne arde pe noi acum, problema noastră număru’ unu e cum să-i scoatem pe alegători la vot!” La sediile de campanie ale candidaţilor UDMR din Covasna şi Harghita, activiştii nu-şi ascund îngrijorarea: dacă ungurii nu vin la vot, UDMR riscă să nu facă pragul de 5% şi să nu mai intre în Parlament.

Într-adevăr, alegerile de dumi­nică par a fi ultima grijă a locuitorilor din Covasna şi Har­ghita. Maghiarii majoritari (circa 75% în Covasna şi aproape 90% în Harghita) zic că „fost auzit” de alegeri, dar nu prea înţeleg – cei de la ţară mai ales - de ce trebuie să meargă din nou la urne, „che abia votat in vară”. Despre candidaţi nu ştiu mare lucru, cei care s-au nimerit pe la întâlnirile electorale, ori s-au pomenit cu ei la poartă au primit nişte pliante, dimpreună cu un pix, un calendar şi o brichetă, dar n-au avut vreme să le citească. Şi nici nu-i prea interesează, „che astea nu poţi ca să mănânci”.

Când îi întrebi dacă se duc la vot, te măsoară din priviri, te iau cu „de ce intrebi la tine”, după care, odată dumiriţi, îţi răspund nimerind cu greu vor­bele în româneşte: „La alegere pentru primar, tot candidat venit cu bani şi mâncare, acum nimeni nu dat nimic. Şi dacă nu dat nimic, nu mergi la votat, normal, nu?” În disperare de cauză, unii candidaţi au început să dea. La Târgu Secuiesc şi în comunele din jur, udemeristul Olosz Gergely şi-a condimentat campania dându-le oamenilor borcănele cu Vegeta.

În vară, la locale - când candidaţii Uniunii s-au bătut „pe viaţă şi pe moarte” cu cei ai Partidului Civic Maghiar, care i-au lăsat fără o sumedenie de posturi de primari şi consilieri - prezenţa la urne a fost, în cele două judeţe, de aproape 60%. „Acum, dacă o să fie 35%, ar fi foarte bine, că dacă nu o să avem măcar atât, riscăm să nu facem pragul de 5% şi să nu intrăm în Parlament”, oftează Ordog Lajos, preşedintele executiv al UDMR Covasna. Ne explică apoi şi motivul absenteismului care le dă frisoane udemeriştilor: „Din păcate, alegătorii nu prea înţeleg ce e votul ăsta uninominal, deşi am încercat în tot felul să le explicăm de ce trebuie să vină la vot şi cum să voteze.”

„Autonomia nu e slogan de campanie!”

Calul de bătaie al UDMR în toate campaniile electorale de până acum, autonomia teritorială a aşa-zisului „Ţinut Secuiesc”, a fost abordată de data asta doar „tangenţial” de candidaţii Uniunii. „Sigur, le-am vorbit alegătorilor şi despre autonomie, pentru că ea este în programul nostru, dar nu a fost tema principală a campaniei noastre la aceste alegeri. Asta pentru că n-am fi făcut decât să agităm spiritele în mod inutil, iar în plus autonomia e un lucru mult prea important pentru comunitatea maghiară, ca să fie folosită ca slogan electoral”, explică fostul primar din Sfântu Gheorghe, Albert Almos, acum candidat pentru un mandat de deputat.

PCM-iştii, deghizaţi în „independenţi”

Îngrijoraţi de dezinteresul electoratului, devenit brusc „indisciplinat”, udemeriştii se consolează că măcar nu mai riscă să-şi vadă alegătorii „furaţi” de candidaţii PCM-ului. Motivul e simplu: după alegerile locale din vară, în partidul condus de Szasz Jeno a început dihonia, civicii maghiari din Covasna contestând supremaţia în partid a celor din Harghita, mai cu seamă că Szasz Jeno nu mai avea nici o „legitimitate oficială”, pierzând cu brio cursa pentru un nou mandat de primar la Odorheiu Secuiesc. Cum nici măcar episcopul Tokes n-a izbutit să-i împace, PCM-ul a renunţat să mai intre în lupta pentru Parlament, anunţând că se va mărgini doar să susţină câţiva candidaţi independenţi. Drept care câţiva PCM-işti au fost „externalizaţi” rapid din partid şi înscrişi în cursă ca independenţi, fiind lăsaţi apoi să se descurce fiecare pe cont propriu. Numai că, sprijiniţi doar moral de PCM şi deloc dispuşi să-şi cheltuiască banii pentru a-şi susţine campania, aceştia au rămas, practic, în anonimat.

Astfel încât, de exemplu, în colegiul electoral de la Gheorgheni în care candidează pentru un nou mandat, deputatul harghitean Garda Dezso, cel mai cunoscut dintre „independenţii” PCM-ului, abia dacă a izbutit să-şi anunţe candidatura prin câteva zeci de afişe format A4, şi acelea multiplicate la imprimantă! „Domnule, aşa-zişii ăştia independenţi nu ne încurcă pe noi, încurcă doar alegătorii, pe care numai îi zăpăcesc de cap cu tot felul de promisiuni aiurea. Dar nu-i ascultă nimeni, o să vedeţi că nu vor lua mai mult de 1-2% din voturi”, se arată însă convinşi udemeriştii.

Românii – chemaţi să „reuşim împreună”

În speranţa că ar putea suplini lipsa de interes a electoratului maghiar, liderii UDMR şi-au îndreptat privirile şi spre românii minoritari din Covasna şi Harghita, ale căror voturi n-au prezentat până acum nici un fel de interes. Aşa că, pe lângă afişele proprii de campanie, în limba maghiară, fiecare candidat udemerist a fost obligat să lipească şi câte un afiş primit de la partid, cu un mesaj general în limba română: „Împreună vom reuşi! Votaţi candidaţii UDMR!” Singurii care au reacţionat au fost pedeliştii, care au scos imediat pe piaţă o versiune în limba maghiară a afişelor, posterelor şi pliantelor lor electorale, în vreme ce pesediştii, liberalii şi peremiştii s-au mulţumit să ridice din umeri: „Dacă-şi închipuie că aşa o să-i convingă pe români să voteze cu UDMR-ul, treaba lor!”

Dacă, de bine, de rău au avut până acum câte un deputat în Parlament, după alegerile de duminică, românii din Covasna şi Harghita ar putea rămâne fără nici un fel de reprezentare parlamentară. Cauza o constituie cearta tradiţională dintre partidele româneşti din cele două judeţe, la care liderii lor nici gând să renunţe. Înaintea începerii campaniei, la iniţiativa Forumului Civic al Românilor din Covasna şi Harghita, aceştia s-au aşezat la masa tratativelor pentru a desemna câte un candidat unic în fiecare colegiu, care urma să fie susţinut de toate partidele româneşti. Numai că fiecare partid a pus condiţia ca respectivul candidat să fie de-al său, aşa că negocierile au fost abandonate în scurt timp.

Acum sunt toate şansele ca nici măcar în cele două zone în care românii sunt majoritari – Întorsura Buzăului, în Covasna şi Topliţa, în Harghita, unde maghiarii reprezintă doar circa 40% din populaţie – mandatele de deputat să fie adjudecate tot de UDMR. În colegiul Întorsura Buzăului, partidele româneşti şi-au aruncat în luptă şefii: Gheorghe Baciu – PDL, Horia Grama –PSD, Obreja Marius – PNL, Gică Agrigoroaie – PRM, în vreme ce, în colegiul Topliţa, PDL, PNL, PRM şi PNŢCD s-au coalizat împotriva PSD-ului, susţinând-o pe liberala Proca Tamara Ana împotriva pesedistului Mircea Duşa. „Treaba e clară, dacă alegătorii români din aceste colegii ies la vot în proporţie de 30-40%, ca de obicei, iar maghiarii vin tot atâţia, voturile românilor se împart între candidaţii partidelor româneşti, în timp ce voturile maghiarilor se duc toate la candidatul UDMR, care ne ia mandatul”, estimează deputatul pedelist Petre Străchinaru.

Vegeta şi măturatul străzilor – ingrediente de campanie

Pentru staffurile electorale ale candidaţilor din Secuime, campania a fost una amorţită. Altădată vandalizate la greu, afişele, posterele şi bannerele candidaţilor, lipite sau atârnate peste tot, au „convieţuit” acum în bună pace, nebăgate în seamă de nimeni. Pretutindeni, de la intrarea în Covasna dinspre Braşov şi până la ieşirea din Harghita spre Sighişoara, oraşele şi satele sunt pavoazate cu publicitatea electorală a candidaţilor: de dimensiuni impresionante, nenumărate şi cât mai la vedere cele cu laleaua UDMR-ului, mai modeste, mai rare şi mai la dos cele ale candidaţilor celorlalte partide.

Ca să-şi facă reclamă, fiecare candidat şi-a dat apoi frâu liber imaginaţiei, care cum s-a priceput. La Sfântu Gheorghe, pedelistul Dan Suciu a început prin a pune la intrare o pancartă „oraş second hand”, după care le-a făcut cadou mai-marilor udemerişti şi câte un pulover de 15 lei, luat dintr-un magazin de haine purtate. La Târgu Secuiesc şi în comunele din jur, udemeristul Olosz Gergely şi-a condimentat campania dându-le oamenilor borcănele cu Vegeta, „proaspătă garantat”. „Domnu’ Olosz nu e aici, ca să vă dea voie, aşa că nu puteţi să faceţi poze!”, ni s-a explicat, când am vrut să fotografiem cutiile cu condimente stivuite în sediul de campanie al candidatului.

Cel mai inventiv s-a dovedit însă, de departe, ministrul Korodi Attila, candidat pentru un post de deputat la Miercurea-Ciuc: cu alaiul activiştilor şi presa după el, s-a metamorfozat, pe rând, în brutar, măturător de străzi şi taximetrist, trudind cot la cot cu „specialiştii” în materie, „pentru că dacă nu cunoşti ce înseamnă şi nu eşti în stare să faci munca de jos, nu poţi fi un bun demnitar”. Iar apoi, ca să se ştie că Miercurea-Ciuc este fieful său, Korodi a plantat la hotarele colegiului şi cinci borne kilometrice de 1,5 metri înălţime, cu numele său pe ele. În schimb, Verestoy Attila s-a mulţumit doar să împânzească oraşele şi satele din zona Odorhei-Gheorgheni-Topliţa, în care candidează pentru un nou mandat de senator, cu pozele sale de toate dimensiunile, lăsându-i apoi pe cei din staff s-o ia din uşă-n uşă prin parohie, ca să scoată lumea la vot.

  • Despre baza de date

Centrul de Documentare ISPMN a iniţiat un proiect de monitorizare a presei pe tematica reprezentării minorităţilor naţionale. În cadrul proiectului sunt monitorizate versiunile online ale mai multor cotidiane naţionale, atât în limba română cât şi în limba maghiară.

În munca de colectare a materialelor beneficiem de aportul unui grup de studenţi ai Universităţii Babeş-Bolyai, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, fapt ce ne oferă posibilitatea unei dezvoltări continue a bazei noastre de date.

Proiectul de monitorizare a presei doreşte să ofere celor interesaţi, posibilitatea de utilizare a acestei baze de date  în viitoare analize.